Oorsprong

De Australische kelpie wordt geprezen als de beste all-round stokhond ter wereld.

Bekend om zijn grenzeloze energie, snelheid, vasthoudendheid en het ultieme vermogen om de kuddes te verplaatsen, Australië’s meest beroemde werkhond dankt een aantal van zijn kwaliteiten aan de inheemse hond van Australië. Er lijkt een vleugje Dingo DNA in te zitten.

Als je ooit een kelpie aan het werk hebt gezien en gelijkenissen hebt opgemerkt met de inheemse hond van Australië, dan is de associatie meer dan toevallig.

De kelpie, uitgeroepen tot een officieel hondenras in 1905, wordt algemeen erkend als afgeleid van de Schotse collies gefokt in Warrock Station nabij Casterton in het westen van Victoria in de late jaren 1870.

Vermoedelijk is er later Dingo in gefokt maar aangezien Dingo kruisingen niet toegestaan waren en streng bestraft werden is dit lang ontkend.

Hun spirit, hun vermogen om met de hitte om te gaan, hun moed, hun doorzettingsvermogen, de hardheid die ze naar zichzelf tonen wat aan de Dingo doet denken.

Tegenwoordig is het ras overal te vinden – van schapenland in het stoffige binnenland tot de bevroren gebieden van de Noordpool waar het wordt gebruikt om rendieren te hoeden.

Reacties zijn gesloten.